Aventi leverer prioriteringssystem for trikk og buss i Stor-Oslo

Integras medlemsbedrift Aventi Technology vil i samarbeide med Technolution Move utvikle, implementere og vedlikeholde et system som gir betinget prioritet til busser og trikker ved trafikklys. Det nye systemet utvider og fornyer handlingsrommet og gjør det mulig å sette flere kriterier til hvordan reiser med offentlig transport blir jevnere og mer pålitelig.

Oslo har som mål å gjøre byen til et tryggere og grønnere sted ved å redusere biltrafikken med 30% i 2030. Allerede nå er antallet kollektivreisende i Oslo flere enn personbilreisende. Prioritering av offentlig transport er nøkkelen for byens ambisjoner.

Oslo har en sterk posisjon som en av de grønneste hovedstedene i verden. I Oslo sentrum er det får privatbiler på veiene, og antall dødsulykker blant fotgjengere og syklister er nær null. Oslo er en av de tryggeste byene i verden å ferdes i. For at byen skal opprettholde denne posisjonen og oppnå sine ambisjoner for 2030, må offentlig transport prioriteres, og fremstå sømløs, fleksibel og pålitelig.

Punktlige og komfortable reiser med offentlig transport
Hver dag beveger 2000 busser og trikker seg på kryss og tvers i Oslo og tilhørende Viken-regionen. Busser og trikker passerer mer enn 400 kryss kontrollert av trafikklys. Det nye prioriteringssystemet for kollektivtransport vil kontinuerlig overvåke posisjonen på ruten til alle disse kjøretøyene. Systemet bestemmer prioriteringer basert på krav og trafikklysene justeres deretter. Systemet vil også i stor grad kunne forhindre uønskede forsinkelser i signallysene. Resultatet er at offentlig transport beveger seg lettere gjennom byen, og passasjerene vil oppleve punktlige og komfortable reiser. Offentlig transport i Stor-Oslo-regionen vil bli enda mer pålitelig og et være et attraktivt alternativ til å reise med bil.

“Vi gleder oss til å få nytt prioriteringssystem for kollektivtransport på plass. Flere muligheter for å styre prioriteringene for kollektivtransport gir større handlingsrom. Vi ser på dette som et viktig bidrag for å gjøre det mer attraktivt å velge grønne reiser. I tillegg vil et enklere baksystem vil gjøre det enklere å overvåke og gjøre endringer i systemet”, Reidun Hauken, signallys spesialist, Bymiljøetaten Oslo Kommune.

Basert på velprøvd teknologi og åpne standarder
Det nye systemet for prioritering av offentlig transport vil enkelt sagt bestå av tre hovedkomponenter:

  •  Grensesnitt til sentrale databaser for GPS-informasjon om busser,     trikker og eventuell annen prioritert trafikk.
  •  En sentralisert prosesseringsenhet for å bestemme betingede     prioriteringer.
  •  Grensesnitt til trafikklyskontrollere for å be om prioritet

Systemet vil bli administrert og driftet av norsk selskap
Det norske teknologiselskapet Aventi, som har lang erfaring innen trafikkløsninger, skal lede prosjektet. I tillegg er Aventi ansvarlige for å sette opp og administrere det offentlige transportprioritetssystemet og vertsmiljøet til det. Aventi vil stå for testing og konfigurering av systemet fremover i driftsfasen. Sammen med Technolution Move vil Aventi levere service og vedlikehold for systemet i en periode på 10 år.

Basert på gjeldende prosjektplan vil den første leveransen av systemet, omfatte 20 kryss i Oslo, som skal bli koblet til Public Transport Priority-systemet i løpet 2021. Integrasjonen av alle de 400+ kryssene i systemet forventes å være fullført et års tid etter det.

“Vi takker for den tilliten som Oslo bymiljøetat med partnere har vist oss i dette prosjektet. For Aventi er denne leveranse en viktig anerkjennelse av den kompetanse Aventi besitter innen avansert veiovervåkning og styring. Technolution sin MobiMaestro programvare er et av de ledende systemer i markedet og er en utmerket plattform for prioritetsstyring. For Aventi passer dette som hånd i hanske for videre satsning innen moderne overvåkning og administrasjon av vei og trafikk”, sier Terje Hundere, daglig leder i Aventi Group.